• Робота з підлітками-девіантами: соціологічні та психологічні аспекти: підручник. Затв. МОНУ. НОВИНКА! 	Лобанова А.С., Калашнікова Л.В. 466 с. т. 2023 р.

           Підручник містить відомості щодо специфіки реалізації роботи з підлітками-девіантами, поведінка яких відхиляється від загальновизнаних соціальних норм. У межах соціолого-психологічного підходу до вивчення девіантної поведінки, здійснюється диференційоване вивчення підліткових девіацій, визначаються причинно-наслідкові зв’язки між різними формами їх прояву, формуються теоретичні знання й практичні уміння соціальнопсихологічної допомоги підліткам-девіантам та їх соціальному оточенню. Книга стане у нагоді студентам, які вивчають соціальну роботу, девіантологію, психологію, соціологію, превентивну педагогіку, шкільним психологам, педагогам, соціальним працівникам, працівникам правоохоронних органів тощо. 

      The textbook contains information on specifics of work with teenagers-deviants whose behaviour deviates from social norms. Differential study of adolescent deviance is conducted and causal relationships between various forms of their manifestation are defined in the framework of the socio-psychological approach to the study of deviant behaviour. Theoretical knowledge and practical skills concerning sociopsychological assistance to teenagers-deviants and their social environment are formed. The book will be useful to students of social work, deviantology, psychology, sociology, preventive pedagogy; school psychologists, teachers, social workers, law enforcement officials. 


ЗМІСТ

ВСТУП………………………………………………………………… 10

Модуль 1. ПОВЕДІНКА ПІДЛІТКІВ: СОЦІАЛЬНОПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ДЕВІАЦІЙ І СОЦІАЛЬНИЙ

КОНТРОЛЬ

Розділ 1. Підлітковий вік: соціально-психологічні особливості.

Девіантна поведінка й підлітки, схильні до девіацій: критерії

визначення понять.…………………………………………………... 17

1.1. Підлітки як соціально-демографічна група

та їх особливості…………………………………………………......... 17

1.2. Проблема взаємовідносин між підлітками та дорослими…. 25

1.3. Соціально-психологічні особливості підліткового віку…… 28

1.4. Акцентуації характеру підлітків …………………………… 32

1.5. Поведінка як психологічна і соціологічна категорія…….… 36

1.6. Критерії визначення понять «девіантна поведінка» і

«девіантні підлітки»……………………………………………...…… 37

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 46

Література ………………………………………………...…….… 46

Розділ 2. Соціальна норма та соціальні відхилення: поняття і

класифікація ………………………………………………………… 48

2.1. Поняття «соціальна норма» як вихідна категорія для розуміння

поведінкових девіацій………………………….…………………….. 48

2.2. Властивості та види соціальних норм……………………… 50

2.3. Механізми соціального регулювання………………………. 53

2.4. Соціальні відхилення та їх характеристики………………... 59

2.5. Класифікація поведінки, яка відхиляється………………… 63

2.6. Стратегії поведінки соціального оточення девіантна…….. 66

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 68

Література…………………………………………………………. 68

Розділ 3. Детермінація девіантної поведінки……….…………..... 70

3.1. Детермінація: зміст поняття …………………………… 70

3.2. Протосоціологічні теорії щодо пояснення причин девіацій. 72

3.3. Пояснення сутності явища соціальної аномії у працях

Е. Дюркгейма, Р. Мертона, Р. Агн’ю………………………..……….. 80

3.4. Обґрунтування об’єктивності детермінант соціальних 

4

девіацій у межах структурного функціоналізму (Т. Парсонс,

П. Сорокін, Р. Клауорд, Л. Оулін)……………………………………. 84

3.5. Суб’єктивні причини девіантної поведінки (Г. Тард,

Е. Сазерленд, Ю. Клейберг, Д. Глейзер, Р. Айкерс та ін.).…………. 86

3.6. Теорія ярликування (Ф. Танненбаум) та теорія стигматизації

(І. Гоффман, Е. Лемерт, Г. Беккер, Ф. Зак)……………………….….. 90

3.7. Культурологічні концепції девіацій (А. Коен, Дж. Мілер,

Т. Селлін, Г. Сайкс, Д. Матза)………………………………………... 92

3.8. Субкультурні концепції девіантної поведінки (О. Турк,

Ф. Трешер, Ф. Ферракуті, М. Вольфганг).…………………………… 95

3.9. Конфліктологічні теорії: радикально-критична

кримінологія та неомарксизм (Дж. Волд, О. Турк, У. Чамблісс,

Р. Куіні, Д. Грінберг)………………………………………………..… 97

3.10. Інтегративні, модерністські та постмодерністські

девіантологічні парадигми……………..……………………………... 100

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки……….... 101

Література…………………………………………………….…… 101

Розділ 4. Психологічні механізми девіантної поведінки………… 104

4.1. Екзістенційно-гуманістичний підхід В. Франкла………….. 104

4.2. Клієнтцентрована психологія К. Роджерса………………… 105

4.3. Теорія потреб А. Маслоу……………………………………. 106

4.4. «Гуманістичний ідеалізм» Е. Фромма……………………… 107

4.5. «Глибинна психологія» З. Фройда…………………….……. 109

4.6. Індивідуальна психологія А. Адлера………………….……. 113

4.7. Біхевіористська концепція поведінки………………………. 116

4.8. Соціально-когнітивна теорія А. Бандури…………………... 118

4.9. Когнітивно-біхевіоральний підхід А. Бека………………… 119

4.10. Терапевтична модель А. Елліса…………………………... 120

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 121

Література…………………………………………………………. 122

Розділ 5. Соціальний контроль, його типи та роль у регулюванні

соціальної поведінки………………………………………………… 123

5.1. Соціальний контроль як засіб саморегуляції соціальної

системи……………………………………………….………………… 123

5.2. Типи соціального контролю………………………………… 127

5.3. Класифікація соціальних норм: приписи та технічні норми 128

5.4. Соціальні санкції та їх види…………………………….…… 134

5

5.5. Роль традицій та звичок у системі соціального контролю... 135

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 136

Література……………………………………………………….… 136

Модуль 2. СОЦІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ

ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСНОВНИХ ВИДІВ ДЕВІАНТНОЇ

ПОВЕДІНКИ

Розділ 6. Агресивна і делінквентна поведінка: сутність, соціальні

умови їх появи…………………………………………………….… 138

6.1. Наукові підходи до пояснення агресії людини……….……. 138

6.2. Агресія та агресивна поведінка: сутність, структура……… 141

6.3. Агресивність як властивість особистості…………………... 142

6.4. Різновиди агресивної поведінки…………………….………. 144

6.5. Особливості агресивної поведінки підлітків……….………. 145

6.6. Делінквентна поведінка: її особливості, причини, види….. 147

6.7. Мотивація протиправної поведінки………………………… 149

6.8. Особистісні характеристики підлітків, схильних до

правопорушень………………………………………………………… 154

6.9. Антисоціальна (соціопатична) особистість………………… 155

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 156

Література…………………………………………………………. 157

Розділ 7. Ризикована поведінка…………………………………….. 158

7.1. Сутність прояву ризикованої поведінки………………….… 158

7.2. Схильність до ризику (ризикованість) ……………………... 161

7.3. Моделі формування ризикованої поведінки……………….. 163

7.4. Типи ризиків у підлітковому середовищі…………………... 167

7.5. Механізми управління ризикованою поведінкою…………. 169

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 171

Література………………………………………………………… 172

Розділ 8. Чинники залежної поведінки

підлітків……………………………………………………………..… 173

8.1. Залежна поведінка: загальна характеристика……………… 173

8.2. Ознаки залежної поведінки……………………………….…. 189

8.3. Концептуальні моделі аддиктивної поведінки………….….. 192

8.4. Феномен спів-залежності……………………………….…… 192

8.5. Досвід профілактичної роботи щодо попередження поширення

аддиктивних форм поведінки……………………………….………... 195

6

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 198

Література…………………………………………………….…… 199

Розділ 9. Соціально-психологічні особливості суїцидальної

поведінки……………………………………………………………… 200

9.1. Суїцид: загальні поняття, термінологія, поширеність…….. 200

9.2. Типологія суїцидів…………………………………………… 202

9.3. Основні підходи до розуміння сутності причин суїциду….. 203

9.4. Особливості суїцидальної поведінки підлітків…………….. 207

9.5. Профілактика суїцидальної поведінки……………………... 211

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 213

Література…………………………………………………………. 214

Розділ 10. Відхилення у сексуальній поведінці підлітків……….. 215

10.1. Сексуальність та вікові періоди її становлення…………... 215

10.2. Особливості формування та вияву сексуальності у

підлітків………………………………………………………………… 216

10.3. Сексуальна норма та сексуальна патологія……………….. 219

10.4. Транзиторні сексуальні девіації у підлітковому віці…….. 220

10.5. Профілактика підліткових сексуальних девіацій………… 227

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 230

Література……………………………………………………….… 230

Розділ 11. Бродяжництво як характеристика способу життя….. 231

11.1. Дитяча безпритульність: аналіз проблеми………………... 231

11.2. Чинники, що детермінують втечі з дому………………….. 234

11.3. Особливості соціальної поведінки дітей-бродяг………….. 237

11.4. Державна політика щодо організації соціальної роботи з

дітьми, які перебувають у стані бродяжництва…………………… 240

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 245

Література……………………………………………………….… 246

Розділ 12. Групові девіації у підлітковому середовищі………….. 247

12.1. Сутність групових проявів девіацій……………………...... 247

12.2. Деструктивні релігійні культи (сектантство)……………... 249

12.3. Залучення підлітків до молодіжних субкультур………….. 252

12.4. Особливості функціонування груп смерті в

Інтернет-мережі………………………………………………………... 255

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 259

Література……………………………………………………….… 260

7

Модуль 3. ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ,

СХИЛЬНИМИ ДО ДЕВІАЦІЙ: СОЦІОЛОГІЧНІ ТА

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ

Розділ 13. Профілактика девіантної поведінки……………...…… 261

13.1. Основні напрямки профілактики девіацій………………… 261

13.2. Стадії та форми профілактичної роботи…………………... 264

13.3. Критерії ефективності профілактики девіантної поведінки 267

13.4. Особливості здійснення профілактичної роботи у межах

превентивної педагогіки……………………………………….……… 269

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 270

Література………………………………………………………… 271

Розділ 14. Соціально-психологічні технології роботи з девіантами та

їх соціальним оточенням………………………………………….… 272

14.1. Соціальні технології та технології соціальної роботи…… 272

14.2. Особливості технологічного процесу соціальної роботи... 275

14.3. Соціальна діагностика……………………………………… 277

14.4. Соціальна адаптація………………………………………… 279

14.5. Соціальна профілактика……………………………………. 281

14.6. Соціальне опікування…………………………………….… 283

14.7. Соціальна реабілітація……………………………………… 285

14.8. Соціальне забезпечення…………………………………..… 286

14.9. Соціальна терапія…………………………………………… 288

14.10. Соціальне консультування………………………………... 290

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 293

Література……………………………………………………….… 294

Розділ 15. Психологічна корекція поведінки, що відхиляється 295

15.1. Мета і завдання поведінкової корекції……………………. 295

15.2. Принципи корекції девіацій……………………………….. 297

15.3. Різновиди корекційної роботи та їх функціональне

призначення……………………………………………………………. 298

15.4. Етапи та форми організації корекційної роботи………..… 299

15.5. Методи психологічної корекції девіантної поведінки…… 301

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 302

Література…………………………………………………….…… 303

Розділ 16. Стимулювання позитивної мотивації підлітків……... 304

16.1. Зміст процесу стимулювання позитивної мотивації 

8

підлітків…………………………………………………….………….. 304

16.2. Формування мотиваційної сфери у підлітковому віці…… 306

16.3. Принципи і критерії формування позитивної мотивації у

підлітків………………………………………………………………… 309

16.4. Прийоми стимулювання позитивної мотивації…………... 311

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 313

Література……………………………………………………….… 313

Розділ 17. Формування у підлітків саморегулятивних механізмів

корекції девіантної поведінки……………………………………… 314

17.1. Емоційна сфера підлітків: загальна характеристика……... 314

17.2. Методика систематичної десенсибілізації………………… 317

17.3. Психологічна саморегуляція та її різновиди……………… 319

17.4. Метод формування стратегії самоконтролю……………… 320

17.5. Особливості когнітивного розвитку підлітків……………. 321

17.6. Методи научіння поведінці…………………………….…... 323

17.7. Методи формування позитивної поведінки………………. 326

Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 328

Література…………………………………………………………. 328

Висновки………………………………………………………………. 329

Бібліографічний список……………………………………………... 331

Словник термінів…………………………………………………..… 352

Додатки………………………………………………………………... 352

Додаток А. Типова навчальна програма курсу «Соціальнопсихологічні аспекти роботи з підлітками, схильними до девіацій». 360

Додаток Б. Характерологический опросник Г. Леонгарда…….. 384

Додаток В. Определение склонности к отклоняющемуся поведению

(А. Орел) ……………………………………………….……………… 389

Додаток Г. Методика диагностики уровня школьной тревожности

Б. Филлипса………………………………………….………………… 404

Додаток Д. Опросник исследования тревожности у старших

подростков и юношей (Ч. Спилбергер, А. Андреева)……………..... 409

Додаток Е. Диагностика состояния агрессивности……………. 415

Додаток Ж. Бланк анкети опитування підлітків та молоді

«Проблеми поширення наркоманії» …………………………………. 419

Додаток З. Тесты для диагностики зависимого поведения…… 424

Додаток К. Методика дифференциальной диагностики

депрессивных состояний В. Жмурова………………………………... 427

9

Додаток Л. Психодиагностический тест (ПДТ) В. Мельникова,

Л. Ямпольского……………………………………………………...… 433

Додаток М. Бланк анкети опитування батьків та вчителів

«Сексуальна культура сучасної молоді» ……………………………. 447

Додаток Н. Бланк анкети опитування підлітків

«Сексуальна культура сучасної молоді»………….…………………. 450

Додаток П. Методика дослідження схильності до ризику

О. Шмельова…………………………………………...………….…… 454

Додаток Р. Опросник суицидального риска Т. Разуваевой…… 457

Додаток С. Упражнения, используемые при групповой

профилактической работе с подростками…………………………… 460


Написати відгук

Примітка: HTML розмітка не підтримується! Використовуйте звичайний текст.
    Погано           Добре

Робота з підлітками-девіантами: соціологічні та психологічні аспекти: підручник. Затв. МОНУ. НОВИНКА! Лобанова А.С., Калашнікова Л.В. 466 с. т. 2023 р.

  • Виробник: Каравела
  • Модель: підручник
  • Наявність: Є в наявності
  • 545 грн.


Робота з підлітками-девіантами: соціологічні та психологічні аспекти: підручник. Затв. МОНУ. НОВИНКА! Лобанова А.С., Калашнікова Л.В. 466 с. т. 2023 р.