Підручник містить відомості щодо специфіки реалізації роботи з підлітками-девіантами, поведінка яких відхиляється від загальновизнаних соціальних норм. У межах соціолого-психологічного підходу до вивчення девіантної поведінки, здійснюється диференційоване вивчення підліткових девіацій, визначаються причинно-наслідкові зв’язки між різними формами їх прояву, формуються теоретичні знання й практичні уміння соціальнопсихологічної допомоги підліткам-девіантам та їх соціальному оточенню. Книга стане у нагоді студентам, які вивчають соціальну роботу, девіантологію, психологію, соціологію, превентивну педагогіку, шкільним психологам, педагогам, соціальним працівникам, працівникам правоохоронних органів тощо.
The textbook contains information on specifics of work with teenagers-deviants whose behaviour deviates from social norms. Differential study of adolescent deviance is conducted and causal relationships between various forms of their manifestation are defined in the framework of the socio-psychological approach to the study of deviant behaviour. Theoretical knowledge and practical skills concerning sociopsychological assistance to teenagers-deviants and their social environment are formed. The book will be useful to students of social work, deviantology, psychology, sociology, preventive pedagogy; school psychologists, teachers, social workers, law enforcement officials.
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………… 10
Модуль 1. ПОВЕДІНКА ПІДЛІТКІВ: СОЦІАЛЬНОПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ДЕВІАЦІЙ І СОЦІАЛЬНИЙ
КОНТРОЛЬ
Розділ 1. Підлітковий вік: соціально-психологічні особливості.
Девіантна поведінка й підлітки, схильні до девіацій: критерії
визначення понять.…………………………………………………... 17
1.1. Підлітки як соціально-демографічна група
та їх особливості…………………………………………………......... 17
1.2. Проблема взаємовідносин між підлітками та дорослими…. 25
1.3. Соціально-психологічні особливості підліткового віку…… 28
1.4. Акцентуації характеру підлітків …………………………… 32
1.5. Поведінка як психологічна і соціологічна категорія…….… 36
1.6. Критерії визначення понять «девіантна поведінка» і
«девіантні підлітки»……………………………………………...…… 37
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 46
Література ………………………………………………...…….… 46
Розділ 2. Соціальна норма та соціальні відхилення: поняття і
класифікація ………………………………………………………… 48
2.1. Поняття «соціальна норма» як вихідна категорія для розуміння
поведінкових девіацій………………………….…………………….. 48
2.2. Властивості та види соціальних норм……………………… 50
2.3. Механізми соціального регулювання………………………. 53
2.4. Соціальні відхилення та їх характеристики………………... 59
2.5. Класифікація поведінки, яка відхиляється………………… 63
2.6. Стратегії поведінки соціального оточення девіантна…….. 66
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 68
Література…………………………………………………………. 68
Розділ 3. Детермінація девіантної поведінки……….…………..... 70
3.1. Детермінація: зміст поняття …………………………… 70
3.2. Протосоціологічні теорії щодо пояснення причин девіацій. 72
3.3. Пояснення сутності явища соціальної аномії у працях
Е. Дюркгейма, Р. Мертона, Р. Агн’ю………………………..……….. 80
3.4. Обґрунтування об’єктивності детермінант соціальних
4
девіацій у межах структурного функціоналізму (Т. Парсонс,
П. Сорокін, Р. Клауорд, Л. Оулін)……………………………………. 84
3.5. Суб’єктивні причини девіантної поведінки (Г. Тард,
Е. Сазерленд, Ю. Клейберг, Д. Глейзер, Р. Айкерс та ін.).…………. 86
3.6. Теорія ярликування (Ф. Танненбаум) та теорія стигматизації
(І. Гоффман, Е. Лемерт, Г. Беккер, Ф. Зак)……………………….….. 90
3.7. Культурологічні концепції девіацій (А. Коен, Дж. Мілер,
Т. Селлін, Г. Сайкс, Д. Матза)………………………………………... 92
3.8. Субкультурні концепції девіантної поведінки (О. Турк,
Ф. Трешер, Ф. Ферракуті, М. Вольфганг).…………………………… 95
3.9. Конфліктологічні теорії: радикально-критична
кримінологія та неомарксизм (Дж. Волд, О. Турк, У. Чамблісс,
Р. Куіні, Д. Грінберг)………………………………………………..… 97
3.10. Інтегративні, модерністські та постмодерністські
девіантологічні парадигми……………..……………………………... 100
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки……….... 101
Література…………………………………………………….…… 101
Розділ 4. Психологічні механізми девіантної поведінки………… 104
4.1. Екзістенційно-гуманістичний підхід В. Франкла………….. 104
4.2. Клієнтцентрована психологія К. Роджерса………………… 105
4.3. Теорія потреб А. Маслоу……………………………………. 106
4.4. «Гуманістичний ідеалізм» Е. Фромма……………………… 107
4.5. «Глибинна психологія» З. Фройда…………………….……. 109
4.6. Індивідуальна психологія А. Адлера………………….……. 113
4.7. Біхевіористська концепція поведінки………………………. 116
4.8. Соціально-когнітивна теорія А. Бандури…………………... 118
4.9. Когнітивно-біхевіоральний підхід А. Бека………………… 119
4.10. Терапевтична модель А. Елліса…………………………... 120
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 121
Література…………………………………………………………. 122
Розділ 5. Соціальний контроль, його типи та роль у регулюванні
соціальної поведінки………………………………………………… 123
5.1. Соціальний контроль як засіб саморегуляції соціальної
системи……………………………………………….………………… 123
5.2. Типи соціального контролю………………………………… 127
5.3. Класифікація соціальних норм: приписи та технічні норми 128
5.4. Соціальні санкції та їх види…………………………….…… 134
5
5.5. Роль традицій та звичок у системі соціального контролю... 135
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 136
Література……………………………………………………….… 136
Модуль 2. СОЦІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ
ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСНОВНИХ ВИДІВ ДЕВІАНТНОЇ
ПОВЕДІНКИ
Розділ 6. Агресивна і делінквентна поведінка: сутність, соціальні
умови їх появи…………………………………………………….… 138
6.1. Наукові підходи до пояснення агресії людини……….……. 138
6.2. Агресія та агресивна поведінка: сутність, структура……… 141
6.3. Агресивність як властивість особистості…………………... 142
6.4. Різновиди агресивної поведінки…………………….………. 144
6.5. Особливості агресивної поведінки підлітків……….………. 145
6.6. Делінквентна поведінка: її особливості, причини, види….. 147
6.7. Мотивація протиправної поведінки………………………… 149
6.8. Особистісні характеристики підлітків, схильних до
правопорушень………………………………………………………… 154
6.9. Антисоціальна (соціопатична) особистість………………… 155
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 156
Література…………………………………………………………. 157
Розділ 7. Ризикована поведінка…………………………………….. 158
7.1. Сутність прояву ризикованої поведінки………………….… 158
7.2. Схильність до ризику (ризикованість) ……………………... 161
7.3. Моделі формування ризикованої поведінки……………….. 163
7.4. Типи ризиків у підлітковому середовищі…………………... 167
7.5. Механізми управління ризикованою поведінкою…………. 169
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 171
Література………………………………………………………… 172
Розділ 8. Чинники залежної поведінки
підлітків……………………………………………………………..… 173
8.1. Залежна поведінка: загальна характеристика……………… 173
8.2. Ознаки залежної поведінки……………………………….…. 189
8.3. Концептуальні моделі аддиктивної поведінки………….….. 192
8.4. Феномен спів-залежності……………………………….…… 192
8.5. Досвід профілактичної роботи щодо попередження поширення
аддиктивних форм поведінки……………………………….………... 195
6
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 198
Література…………………………………………………….…… 199
Розділ 9. Соціально-психологічні особливості суїцидальної
поведінки……………………………………………………………… 200
9.1. Суїцид: загальні поняття, термінологія, поширеність…….. 200
9.2. Типологія суїцидів…………………………………………… 202
9.3. Основні підходи до розуміння сутності причин суїциду….. 203
9.4. Особливості суїцидальної поведінки підлітків…………….. 207
9.5. Профілактика суїцидальної поведінки……………………... 211
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 213
Література…………………………………………………………. 214
Розділ 10. Відхилення у сексуальній поведінці підлітків……….. 215
10.1. Сексуальність та вікові періоди її становлення…………... 215
10.2. Особливості формування та вияву сексуальності у
підлітків………………………………………………………………… 216
10.3. Сексуальна норма та сексуальна патологія……………….. 219
10.4. Транзиторні сексуальні девіації у підлітковому віці…….. 220
10.5. Профілактика підліткових сексуальних девіацій………… 227
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 230
Література……………………………………………………….… 230
Розділ 11. Бродяжництво як характеристика способу життя….. 231
11.1. Дитяча безпритульність: аналіз проблеми………………... 231
11.2. Чинники, що детермінують втечі з дому………………….. 234
11.3. Особливості соціальної поведінки дітей-бродяг………….. 237
11.4. Державна політика щодо організації соціальної роботи з
дітьми, які перебувають у стані бродяжництва…………………… 240
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 245
Література……………………………………………………….… 246
Розділ 12. Групові девіації у підлітковому середовищі………….. 247
12.1. Сутність групових проявів девіацій……………………...... 247
12.2. Деструктивні релігійні культи (сектантство)……………... 249
12.3. Залучення підлітків до молодіжних субкультур………….. 252
12.4. Особливості функціонування груп смерті в
Інтернет-мережі………………………………………………………... 255
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 259
Література……………………………………………………….… 260
7
Модуль 3. ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ З ПІДЛІТКАМИ,
СХИЛЬНИМИ ДО ДЕВІАЦІЙ: СОЦІОЛОГІЧНІ ТА
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
Розділ 13. Профілактика девіантної поведінки……………...…… 261
13.1. Основні напрямки профілактики девіацій………………… 261
13.2. Стадії та форми профілактичної роботи…………………... 264
13.3. Критерії ефективності профілактики девіантної поведінки 267
13.4. Особливості здійснення профілактичної роботи у межах
превентивної педагогіки……………………………………….……… 269
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 270
Література………………………………………………………… 271
Розділ 14. Соціально-психологічні технології роботи з девіантами та
їх соціальним оточенням………………………………………….… 272
14.1. Соціальні технології та технології соціальної роботи…… 272
14.2. Особливості технологічного процесу соціальної роботи... 275
14.3. Соціальна діагностика……………………………………… 277
14.4. Соціальна адаптація………………………………………… 279
14.5. Соціальна профілактика……………………………………. 281
14.6. Соціальне опікування…………………………………….… 283
14.7. Соціальна реабілітація……………………………………… 285
14.8. Соціальне забезпечення…………………………………..… 286
14.9. Соціальна терапія…………………………………………… 288
14.10. Соціальне консультування………………………………... 290
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 293
Література……………………………………………………….… 294
Розділ 15. Психологічна корекція поведінки, що відхиляється 295
15.1. Мета і завдання поведінкової корекції……………………. 295
15.2. Принципи корекції девіацій……………………………….. 297
15.3. Різновиди корекційної роботи та їх функціональне
призначення……………………………………………………………. 298
15.4. Етапи та форми організації корекційної роботи………..… 299
15.5. Методи психологічної корекції девіантної поведінки…… 301
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 302
Література…………………………………………………….…… 303
Розділ 16. Стимулювання позитивної мотивації підлітків……... 304
16.1. Зміст процесу стимулювання позитивної мотивації
8
підлітків…………………………………………………….………….. 304
16.2. Формування мотиваційної сфери у підлітковому віці…… 306
16.3. Принципи і критерії формування позитивної мотивації у
підлітків………………………………………………………………… 309
16.4. Прийоми стимулювання позитивної мотивації…………... 311
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 313
Література……………………………………………………….… 313
Розділ 17. Формування у підлітків саморегулятивних механізмів
корекції девіантної поведінки……………………………………… 314
17.1. Емоційна сфера підлітків: загальна характеристика……... 314
17.2. Методика систематичної десенсибілізації………………… 317
17.3. Психологічна саморегуляція та її різновиди……………… 319
17.4. Метод формування стратегії самоконтролю……………… 320
17.5. Особливості когнітивного розвитку підлітків……………. 321
17.6. Методи научіння поведінці…………………………….…... 323
17.7. Методи формування позитивної поведінки………………. 326
Контрольні запитання та завдання для самоперевірки………… 328
Література…………………………………………………………. 328
Висновки………………………………………………………………. 329
Бібліографічний список……………………………………………... 331
Словник термінів…………………………………………………..… 352
Додатки………………………………………………………………... 352
Додаток А. Типова навчальна програма курсу «Соціальнопсихологічні аспекти роботи з підлітками, схильними до девіацій». 360
Додаток Б. Характерологический опросник Г. Леонгарда…….. 384
Додаток В. Определение склонности к отклоняющемуся поведению
(А. Орел) ……………………………………………….……………… 389
Додаток Г. Методика диагностики уровня школьной тревожности
Б. Филлипса………………………………………….………………… 404
Додаток Д. Опросник исследования тревожности у старших
подростков и юношей (Ч. Спилбергер, А. Андреева)……………..... 409
Додаток Е. Диагностика состояния агрессивности……………. 415
Додаток Ж. Бланк анкети опитування підлітків та молоді
«Проблеми поширення наркоманії» …………………………………. 419
Додаток З. Тесты для диагностики зависимого поведения…… 424
Додаток К. Методика дифференциальной диагностики
депрессивных состояний В. Жмурова………………………………... 427
9
Додаток Л. Психодиагностический тест (ПДТ) В. Мельникова,
Л. Ямпольского……………………………………………………...… 433
Додаток М. Бланк анкети опитування батьків та вчителів
«Сексуальна культура сучасної молоді» ……………………………. 447
Додаток Н. Бланк анкети опитування підлітків
«Сексуальна культура сучасної молоді»………….…………………. 450
Додаток П. Методика дослідження схильності до ризику
О. Шмельова…………………………………………...………….…… 454
Додаток Р. Опросник суицидального риска Т. Разуваевой…… 457
Додаток С. Упражнения, используемые при групповой
профилактической работе с подростками…………………………… 460
Робота з підлітками-девіантами: соціологічні та психологічні аспекти: підручник. Затв. МОНУ. НОВИНКА! Лобанова А.С., Калашнікова Л.В. 466 с. т. 2023 р.
- Виробник: Каравела
- Модель: підручник
- Наявність: Є в наявності
-
545 грн.
Робота з підлітками-девіантами: соціологічні та психологічні аспекти: підручник. Затв. МОНУ. НОВИНКА! Лобанова А.С., Калашнікова Л.В. 466 с. т. 2023 р.