• Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості. Автор: Коропецька О.М. Рік видання: 2019 Палітурка: М'яка. Кількість сторінок: 438

      У навчальному посібнику представлено теоретичні, методологічні та методичні засади профорієнтаційної роботи, розкрито зміст, напрями, форми та методи профорієнтації, викладено загальні психологічні засади професійного становлення і розвитку особистості як суб’єкта самореалізації. У посібнику міститься навчальна робоча програма з дисципліни, плани семінарських занять, завдання для самостійної роботи та самоконтролю, перелік основної та додаткової літератури. Практикум містить низку психологічних тестів та інший науково- методичний інструментарій для здійснення профдіагностичної та профконсуль- таційної роботи. Навчальний посібник призначений студентам психологічних і педагогічних спеціальностей. Може бути корисним практичним психологам, працівникам центрів зайнятості, профконсультантам, соціальним працівникам, учителям, методистам, вихователям, батькам, а також усім, хто цікавиться психологією.

ЗМІСТ

Передмова ............................................................................................................ 7

ЧАСТИНА І

ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ

І САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ

Тема 1. Вступ до професійної орієнтації .......................................................... 9

1.1. Об’єкт, предмет та завдання профорієнтації............................................. 9

1.2. Основні підходи і функції профорієнтації............................................... 11

1.3. Основні методологічні засади профорієнтації........................................ 17

1.4. Структура та основні напрями профорієнтаційної роботи.................... 20

1.4.1. Професійна освіта і виховання .................................................... 21

1.4.2. Професійна консультація і професійна діагностика ................. 23

1.4.3. Профвідбір та профвідбір............................................................. 24

1.4.4. Професійна адаптація ................................................................... 24

Тема 2. Історія розвитку профорієнтації ........................................................ 28

2.1. Історія розвитку професійної орієнтації у зарубіжній психології ....... 28

2.1.1.Розвиток профорієнтаціії у філософських, педагогічних

та психологічних системах наукового знання .......................... 28

2.1.2. Розвиток профорієнтації у руслі психотехніки.......................... 34

2.1.3. Профорієнтація і психологія праці.............................................. 41

2.1.4. Розвиток профорієнтації на сучасному етапі............................. 44

2.2. Розвиток профорієнтації у дослідженнях вітчизняних учених............. 46

2.2.1. Проблема професійної орієнтації у дореволюційній Росії....... 46

2.2.2.Розвиток психотехніки у 20-30-х роках ХХ ст. у СРСР ............ 48

2.2.3.Становлення і розвиток профорієнтації у 40-80 роках ХХст. .. 51

2.2.4.Розвиток профорієнтації в сучасній Україні............................... 55

Тема 3. Особливості організації профорієнтаційної роботи зі школярами.. 61

3.1. Особливості організації профорієнтаційної роботи

у сучасній українській школі .................................................................. 61

3.2. Етапи профорієнтаційної роботи у школі................................................ 63

3.3. Форми та методи профорієнтаційної роботи зі школярами .................. 65

3.4. Навчально-методичний кабінет профорієнтації .................................... 67

3.5. Особливості організації профільного навчання у старшій школі......... 69

3.5.1.Загальні положення щодо організації профільного

навчання у школі........................................................................... 69

4

3.5.2. Допрофільна підготовка ............................................................... 70

3.5.3. Особистісна готовність до профільного навчання .................... 74

3.5.4. Напрями профілізації та профілі навчання у старшій школі .. 76

Тема 4. Психологія професійного самовизначення

і самореалізації особистості............................................................... 80

4.1. Психологічний зміст та співвідношення понять «професійна орієнтація»,

 «кар’єра», «професійний вибір», «професійне самовизначення»,

 «професійна самоактуалізація», «професійна самореалізація» ................ 80

4.2. Психологічна сутність, типи та рівні професійного самовизначення .. 83

4.3. Етапи професійного самовизначення....................................................... 87

4.4. Теорії професійного самовизначення ...................................................... 89

4.4.1. Психодинамічні теорії .................................................................. 90

4.4.2.Теорія батьківських установок Еллі Роу ..................................... 92

4.4.3. Теорія професійного розвитку Д. С’юпера ................................ 93

4.4.4. Теорія компромісу з реальністю Е. Гінзберг ............................. 95

4.4.5. Сценарна теорія Еріка Берна ....................................................... 96

4.4.6. Погляди сучасних вітчизняних учених....................................... 99

4.5. Психологічна сутність поняття «самореалізація» особистості ............. 99

4.6. Потенціал професійної самореалізації особистості.............................. 105

Частина ІІ

ОСОБИСТІСТЬ І ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Тема 5. Особистість у системі «людина-професія»..................................... 112

5.1. Поняття особистості у психології........................................................... 112

5.2. Поняття «професійно обумовлена особистість» та її структура......... 114

5.2.1. Професійна спрямованість та її складові............................... 114

5.2.2. Професійна компетентність та її основні компоненти ......... 118

5.2.3. Професійно важливі якості ...................................................... 119

5.2.4. Професійно значущі психофізіологічні властивості ............ 123

5.3. Стадії професійного розвитку особистості як суб’єкта діяльності .... 125

5.4. Кризи професійного розвитку ................................................................ 127

Тема 6. Професійна мотивація ...................................................................... 135

6.1. Поняття мотивації. Класифікація та структура мотивів ...................... 135

6.2. Психологічні теорії професійної мотивації........................................... 137

6.2.1. Теорія мотивів А.Маслоу ......................................................... 137

6.2.2. Двофакторна теорія мотивації Ф. Херцберга......................... 138

6.2.3. Теорія мотивації Д. Мак-Клелланда ....................................... 138

6.2.4. Теорія "уникнення невдач" Д. Аткінсона та Х. Хекхаузена.....140

5

6.2.5. Теорія сподівань"В. Врума ...................................................... 141

6.2.6. Теорія мотивації Л. Портер та Е. Лоулер ............................... 141

6.2.7. Теорія "Х", "теорія Y" та "теорія Z" Д. Мак-Грегорі,

О. Шелдона та В. Оучі ............................................................. 142

6.3. Мотиви вибору професії та професійного навчання ............................ 143

6.4 Психологічні основи оптимального вибору професії ........................... 147

Тема 7. Соціально-психологічний аналіз професійної діяльності........... 152

7.1. Психологічна сутність та структура професійної діяльності............. 152

7.2. Взаємозв’язок професійних вимог та індивідуально-психологічних

 особливостей особистості ..................................................................... 156

7. 3. Поняття професійної придатності та її складові................................. 157

7. 4. Готовність до професійної діяльності та її складові .......................... 159

7. 5. Cтановлення і розвиток професійної ідентичності ............................ 161

7. 6. Професійна мобільність як необхідна умова самореалізації

 сучасного фахівця ................................................................................. 162

Тема 8. Психологія професій ........................................................................ 168

8.1. Професіографія як наука про професії: її предмет, мета та завдання ....168

8.2. Ключові поняття професіографії: «професія», «заняття»,

 «спеціальність», «кваліфікація», «професіограма», «психограма» .. 169

8.3. Основні методологічні вимоги до опису професій

та методи професіографії ..................................................................... 171

8.4. План опису професії................................................................................ 174

8.5. Класифікації професій ........................................................................... 178

Тема 9. Професійна консультація та діагностика ....................................... 189

9.1. Сутність, мета та завдання професійної консультації ........................ 189

9.2. Методологічні принципи профконсультації ........................................ 191

9.3. Основні види, напрями та форми організації

професійного консультування ............................................................. 192

9.4. Психотехнології профконсультування ................................................. 195

9. 5. Психодіагностика професійної діяльності .......................................... 202

Тема 10. Психологічні засади самореалізації особистості

дорослого віку ................................................................................. 207

10.1. Ресурси професійної самореалізації людини дорослого віку........... 207

10.2. Психолого-педагогічні чинники та умови професійної

самореалізації людини у період середньої дорослості ...................... 213

6

10.3. Самореалізація як екзистенційна потреба особистості..................... 218

10.4. Духовний потенціал самореалізації особистості ............................... 226

ДОДАТКИ

Навчальна програма курсу ........................................................................... 231

Зміст лекційного курсу .................................................................................. 235

Тематика семінарських занять ...................................................................... 249

Орієнтовна тематика рефератів .................................................................... 269

Програмові вимоги до заліку ........................................................................ 271

Орієнтовна програма курсу для учнів 8-9-х

 класів загальноосвітніх шкіл................................................................... 274

Короткий термінологічний словник ............................................................ 278

Практикум

Анкета вивчення інтересів і схильностей учня........................................... 293

Методика "Карта інтересів" .......................................................................... 294

Диференційно-діагностичний опитувальник інтересів (Є.О.Клімов ) ..... 303

Характеристика типів професій (зведена таблиця) .................................... 307

Методика Л. Йовайши ................................................................................... 310

Методика Джона Холланда .......................................................................... 315

Опитувальник особистісної орієнтації (Джоунс, Крендалл ).................... 321

Методика вивчення ціннісних орієнтацій (М.Рокіч) ................................. 322

Експрес-діагностика соціальних цінностей особистості (Н.П.Фетіскін). 326

Тест смисложиттєвих орієнтацій (Д.О.Леонтьєв) ...................................... 328

Методика визначення мотивації до успіху і уникнення невдач (А.Реан).....332

Методика «Самооцінка сили волі» (Є.П.Ільїн, Є.К.Фещенко).................. 334

Методика КОС-2 (В.В.Синявський, Б.О.Федоришин)............................... 336

Методика «Профіль мислення» (В.Ганзен, К.Малишев, Л.Огінець)........ 340

Діагностичний опитувальник "Людина-машина"....................................... 345

Методика «Локус контролю» ....................................................................... 347

Проективна методика «Психометричний тест» (С.Делінгер) ................... 352

Особистісний опитувальник Р.Кеттелла (16PF) ......................................... 356

Експрес-діагностика визначення темпераменту (М.М.Обозов)................ 376

Особистісний опитувальник Г. Айзенка (ЕРІ)............................................ 378

Методика "Теппінг-тест"............................................................................... 385

Формула темпераменту (А.Бєлий)................................................................ 392

Тест САМОАЛ ( Е.Шостром) ....................................................................... 396

Експрес-діагностика визначення соціонічних типівособистості

 (Мегель-Овчаров)...................................................................................... 407

Перелік рекомендованих джерел.................................................................. 412


Написати відгук

Примітка: HTML розмітка не підтримується! Використовуйте звичайний текст.
    Погано           Добре

Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості. Автор: Коропецька О.М. Рік видання: 2019 Палітурка: М'яка. Кількість сторінок: 438

  • Виробник: ЦУЛ
  • Модель: навчальний посібник
  • Наявність: Є в наявності
  • 660 грн.


Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості. Автор: Коропецька О.М. Рік видання: 2019 Палітурка: М'яка. Кількість сторінок: 438