У навчальному посібнику представлено теоретичні, методологічні та методичні засади профорієнтаційної роботи, розкрито зміст, напрями, форми та методи профорієнтації, викладено загальні психологічні засади професійного становлення і розвитку особистості як суб’єкта самореалізації. У посібнику міститься навчальна робоча програма з дисципліни, плани семінарських занять, завдання для самостійної роботи та самоконтролю, перелік основної та додаткової літератури. Практикум містить низку психологічних тестів та інший науково- методичний інструментарій для здійснення профдіагностичної та профконсуль- таційної роботи. Навчальний посібник призначений студентам психологічних і педагогічних спеціальностей. Може бути корисним практичним психологам, працівникам центрів зайнятості, профконсультантам, соціальним працівникам, учителям, методистам, вихователям, батькам, а також усім, хто цікавиться психологією.
ЗМІСТ
Передмова ............................................................................................................ 7
ЧАСТИНА І
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ
І САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
Тема 1. Вступ до професійної орієнтації .......................................................... 9
1.1. Об’єкт, предмет та завдання профорієнтації............................................. 9
1.2. Основні підходи і функції профорієнтації............................................... 11
1.3. Основні методологічні засади профорієнтації........................................ 17
1.4. Структура та основні напрями профорієнтаційної роботи.................... 20
1.4.1. Професійна освіта і виховання .................................................... 21
1.4.2. Професійна консультація і професійна діагностика ................. 23
1.4.3. Профвідбір та профвідбір............................................................. 24
1.4.4. Професійна адаптація ................................................................... 24
Тема 2. Історія розвитку профорієнтації ........................................................ 28
2.1. Історія розвитку професійної орієнтації у зарубіжній психології ....... 28
2.1.1.Розвиток профорієнтаціії у філософських, педагогічних
та психологічних системах наукового знання .......................... 28
2.1.2. Розвиток профорієнтації у руслі психотехніки.......................... 34
2.1.3. Профорієнтація і психологія праці.............................................. 41
2.1.4. Розвиток профорієнтації на сучасному етапі............................. 44
2.2. Розвиток профорієнтації у дослідженнях вітчизняних учених............. 46
2.2.1. Проблема професійної орієнтації у дореволюційній Росії....... 46
2.2.2.Розвиток психотехніки у 20-30-х роках ХХ ст. у СРСР ............ 48
2.2.3.Становлення і розвиток профорієнтації у 40-80 роках ХХст. .. 51
2.2.4.Розвиток профорієнтації в сучасній Україні............................... 55
Тема 3. Особливості організації профорієнтаційної роботи зі школярами.. 61
3.1. Особливості організації профорієнтаційної роботи
у сучасній українській школі .................................................................. 61
3.2. Етапи профорієнтаційної роботи у школі................................................ 63
3.3. Форми та методи профорієнтаційної роботи зі школярами .................. 65
3.4. Навчально-методичний кабінет профорієнтації .................................... 67
3.5. Особливості організації профільного навчання у старшій школі......... 69
3.5.1.Загальні положення щодо організації профільного
навчання у школі........................................................................... 69
4
3.5.2. Допрофільна підготовка ............................................................... 70
3.5.3. Особистісна готовність до профільного навчання .................... 74
3.5.4. Напрями профілізації та профілі навчання у старшій школі .. 76
Тема 4. Психологія професійного самовизначення
і самореалізації особистості............................................................... 80
4.1. Психологічний зміст та співвідношення понять «професійна орієнтація»,
«кар’єра», «професійний вибір», «професійне самовизначення»,
«професійна самоактуалізація», «професійна самореалізація» ................ 80
4.2. Психологічна сутність, типи та рівні професійного самовизначення .. 83
4.3. Етапи професійного самовизначення....................................................... 87
4.4. Теорії професійного самовизначення ...................................................... 89
4.4.1. Психодинамічні теорії .................................................................. 90
4.4.2.Теорія батьківських установок Еллі Роу ..................................... 92
4.4.3. Теорія професійного розвитку Д. С’юпера ................................ 93
4.4.4. Теорія компромісу з реальністю Е. Гінзберг ............................. 95
4.4.5. Сценарна теорія Еріка Берна ....................................................... 96
4.4.6. Погляди сучасних вітчизняних учених....................................... 99
4.5. Психологічна сутність поняття «самореалізація» особистості ............. 99
4.6. Потенціал професійної самореалізації особистості.............................. 105
Частина ІІ
ОСОБИСТІСТЬ І ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Тема 5. Особистість у системі «людина-професія»..................................... 112
5.1. Поняття особистості у психології........................................................... 112
5.2. Поняття «професійно обумовлена особистість» та її структура......... 114
5.2.1. Професійна спрямованість та її складові............................... 114
5.2.2. Професійна компетентність та її основні компоненти ......... 118
5.2.3. Професійно важливі якості ...................................................... 119
5.2.4. Професійно значущі психофізіологічні властивості ............ 123
5.3. Стадії професійного розвитку особистості як суб’єкта діяльності .... 125
5.4. Кризи професійного розвитку ................................................................ 127
Тема 6. Професійна мотивація ...................................................................... 135
6.1. Поняття мотивації. Класифікація та структура мотивів ...................... 135
6.2. Психологічні теорії професійної мотивації........................................... 137
6.2.1. Теорія мотивів А.Маслоу ......................................................... 137
6.2.2. Двофакторна теорія мотивації Ф. Херцберга......................... 138
6.2.3. Теорія мотивації Д. Мак-Клелланда ....................................... 138
6.2.4. Теорія "уникнення невдач" Д. Аткінсона та Х. Хекхаузена.....140
5
6.2.5. Теорія сподівань"В. Врума ...................................................... 141
6.2.6. Теорія мотивації Л. Портер та Е. Лоулер ............................... 141
6.2.7. Теорія "Х", "теорія Y" та "теорія Z" Д. Мак-Грегорі,
О. Шелдона та В. Оучі ............................................................. 142
6.3. Мотиви вибору професії та професійного навчання ............................ 143
6.4 Психологічні основи оптимального вибору професії ........................... 147
Тема 7. Соціально-психологічний аналіз професійної діяльності........... 152
7.1. Психологічна сутність та структура професійної діяльності............. 152
7.2. Взаємозв’язок професійних вимог та індивідуально-психологічних
особливостей особистості ..................................................................... 156
7. 3. Поняття професійної придатності та її складові................................. 157
7. 4. Готовність до професійної діяльності та її складові .......................... 159
7. 5. Cтановлення і розвиток професійної ідентичності ............................ 161
7. 6. Професійна мобільність як необхідна умова самореалізації
сучасного фахівця ................................................................................. 162
Тема 8. Психологія професій ........................................................................ 168
8.1. Професіографія як наука про професії: її предмет, мета та завдання ....168
8.2. Ключові поняття професіографії: «професія», «заняття»,
«спеціальність», «кваліфікація», «професіограма», «психограма» .. 169
8.3. Основні методологічні вимоги до опису професій
та методи професіографії ..................................................................... 171
8.4. План опису професії................................................................................ 174
8.5. Класифікації професій ........................................................................... 178
Тема 9. Професійна консультація та діагностика ....................................... 189
9.1. Сутність, мета та завдання професійної консультації ........................ 189
9.2. Методологічні принципи профконсультації ........................................ 191
9.3. Основні види, напрями та форми організації
професійного консультування ............................................................. 192
9.4. Психотехнології профконсультування ................................................. 195
9. 5. Психодіагностика професійної діяльності .......................................... 202
Тема 10. Психологічні засади самореалізації особистості
дорослого віку ................................................................................. 207
10.1. Ресурси професійної самореалізації людини дорослого віку........... 207
10.2. Психолого-педагогічні чинники та умови професійної
самореалізації людини у період середньої дорослості ...................... 213
6
10.3. Самореалізація як екзистенційна потреба особистості..................... 218
10.4. Духовний потенціал самореалізації особистості ............................... 226
ДОДАТКИ
Навчальна програма курсу ........................................................................... 231
Зміст лекційного курсу .................................................................................. 235
Тематика семінарських занять ...................................................................... 249
Орієнтовна тематика рефератів .................................................................... 269
Програмові вимоги до заліку ........................................................................ 271
Орієнтовна програма курсу для учнів 8-9-х
класів загальноосвітніх шкіл................................................................... 274
Короткий термінологічний словник ............................................................ 278
Практикум
Анкета вивчення інтересів і схильностей учня........................................... 293
Методика "Карта інтересів" .......................................................................... 294
Диференційно-діагностичний опитувальник інтересів (Є.О.Клімов ) ..... 303
Характеристика типів професій (зведена таблиця) .................................... 307
Методика Л. Йовайши ................................................................................... 310
Методика Джона Холланда .......................................................................... 315
Опитувальник особистісної орієнтації (Джоунс, Крендалл ).................... 321
Методика вивчення ціннісних орієнтацій (М.Рокіч) ................................. 322
Експрес-діагностика соціальних цінностей особистості (Н.П.Фетіскін). 326
Тест смисложиттєвих орієнтацій (Д.О.Леонтьєв) ...................................... 328
Методика визначення мотивації до успіху і уникнення невдач (А.Реан).....332
Методика «Самооцінка сили волі» (Є.П.Ільїн, Є.К.Фещенко).................. 334
Методика КОС-2 (В.В.Синявський, Б.О.Федоришин)............................... 336
Методика «Профіль мислення» (В.Ганзен, К.Малишев, Л.Огінець)........ 340
Діагностичний опитувальник "Людина-машина"....................................... 345
Методика «Локус контролю» ....................................................................... 347
Проективна методика «Психометричний тест» (С.Делінгер) ................... 352
Особистісний опитувальник Р.Кеттелла (16PF) ......................................... 356
Експрес-діагностика визначення темпераменту (М.М.Обозов)................ 376
Особистісний опитувальник Г. Айзенка (ЕРІ)............................................ 378
Методика "Теппінг-тест"............................................................................... 385
Формула темпераменту (А.Бєлий)................................................................ 392
Тест САМОАЛ ( Е.Шостром) ....................................................................... 396
Експрес-діагностика визначення соціонічних типівособистості
(Мегель-Овчаров)...................................................................................... 407
Перелік рекомендованих джерел.................................................................. 412
Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості. Автор: Коропецька О.М. Рік видання: 2019 Палітурка: М'яка. Кількість сторінок: 438
- Виробник: ЦУЛ
- Модель: навчальний посібник
- Наявність: Є в наявності
-
660 грн.
Психологічні основи професійної орієнтації та самореалізації особистості. Автор: Коропецька О.М. Рік видання: 2019 Палітурка: М'яка. Кількість сторінок: 438